کد مطلب:298735 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:226

انگیزه ی حضرت فاطمه از قیام


دومین مرحله ی قیام حضرت فاطمه علیهاالسلام، ایراد خطبه ای در مسجدالنبی است. حضرت با دریافت پاسخ ابوبكر، مشاهده نمود كه او و دستیارانش برای استواری حكومت خویش از نقض نص صریح قرآن و نسبت دروغ دادن به رسول خدا دریغ نمی ورزند.

غصب فدك برای آن حضرت كه پرورش یافته مكتب وحی بود، فرصتی مناسب فراهم ساخت تا رسالت خویش را در برابر خالق و بندگان خدا به انجام رساند. قیام حضرت زهرا در فضای تنگ مادیات و یا چهار چوب قطعه ی زمین فدك نمی گنجد، از طرفی حضرت زهرا علیهاالسلام طبق گفته ی پدرش می داند كه به زودی با این دنیا وداع خواهد گفت.

هدف حضرت زهرا علیهاالسلام این است كه با مبارزه ای مسالمت آمیز و


هدایت گرانه، علیه حكومت غیرالهی ابوبكر سنگ بنای كجی كه پس از سقیفه در حكومت اسلامی بنا نهاده شده است در هم فرو ریزد، و خلافت را به فرد شایسته اش كه ادامه دهنده ی راه نبوت است تحویل دهد، زیرا تنها علی علیه السلام منتخب خدا به مقام ولایت می توانست جامعه را به سوی توحید، و تحقق كلمه ی «لا الله الااله» هدایت نماید.

دخت گرامی پیامبر، با قیام خویش اراده فرموده است كه به زنان و مردان مسلمان در طول تاریخ، اتمام حجت نماید، كه مطالبه ی حق بارزترین امتیاز اسلام است و تن دادن به ظلم و به رسمیت شناختن غاصبین و ظالمین، مخالف عدل و موازین اسلام است.

آری، یادگار رسول خدا درصدد است، ابوبكر و حامیان آن را كه مبارزات و دستاوردهای انقلاب بیست و سه ساله ی پیامبر را پایمال می نمودند و جامعه ی اسلامی را به سوی جاهلیت و ارتجاع سوق داده اند، محاكمه كند و حكومت باطل را رسوا سازد و جامعه را از انحراف نجات بخشد.

این محاكمه، «اولین جلسه ی قضایی پس از رحلت رسول اكرم است». [1] كه نظیرش در تاریخ نخواهد بود زیرا اولین قیام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله علیه ظلم، بی عدالتی... و انحطاط بود، و با اهمیت از حیث مكان محاكمه كه مسجدالنبی صلی الله علیه و آله است و دو طرف دعوی، كه یكی بزرگ بانوی اسلام و تربیت یافته ی رسول اكرم است، كسی كه خداوند از خشم او خشمگین و از خشنودی او خشنود می شود كه یگانه باز مانده ی خاندان رسالت است، و طرف دیگر، نماینده


یك جریان فكری مقتدر كه بر مدینه مستولی شده و تازه نفس و حریص به قدرت و حكومت، و حضار در محكمه، انصار و مهاجرین هستند، كه پیامبر در سایه ایمان، الخاص، ایثار و فداكاری آنها، اسلام را در عربستان گسترش داد و وعده داده است به زودی نیز دو قدرت بزرگ جهان، (روم و ایران) را فتح خواهند نمود، و اسلام را در جهان گسترش خواهند داد. [2] .

اما حضرت زهرا علیهاالسلام با تمام وجود درك می كند كه خدا باوری و خدا محوری تنها در قلبهای افرادی محدود خانه گزیده است، و آنان دستخوش انحراف از حق شده اند، چرا كه ولایت الهی را رها و با ابوبكر بیعت نموده اند و اسلام واقعی تنها تحت ولایت علی علیه السلام گسترش خواهد یافت و در اینجاست كه دیگر لحظه ای سكوت در برابر این انحراف را جایز نمی داند و برای عزیمت به مسجدالنبی صلی الله علیه و آله جهت ایراد خطبه آماده می گردد.


[1] ملكه ي اسلام فاطمه زهرا عليهاالسلام، تاليف خليل كمره اي، انتشارات كتابفروشي اسلاميه، تهران، 1359، چاپ سوم، ص 11.

[2] ملكه ي اسلام فاطمه زهرا عليهاالسلام، ص 11.